مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: در 11 ماه گذشته حدود 70 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور از محل فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی بوده است.

حجت‌الله غنیمی فرد با اشاره به درآمد نفتی 11 ماهه گذشته کشور اظهار داشت: برمبنای آمار و ارقام کنونی در 11 ماه گذشته از ابتدای سال حدود 62 میلیارد دلار نفت خام از کشور صادر شده است. وی افزود: از محل فروش فرآورده‌های نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز حدود 8 میلیارد دلار ارز نصیب کشور شده که با احتساب 62 میلیارد دلار فروش نفت خام، در مجموع حدود 70 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور از این دو محل محاسبه می‌شود.

به گفته وی، متوسط قیمت نفت خام کشور در این مدت حدود 74 دلار در هر بشکه بوده که بالاترین رقم فروش نفت خام مربوط به بهمن ماه در حدود کمی کمتر از 90 دلار در هر بشکه و کمترین آن نیز حدود کمی بیشتر از 59 دلار در هر بشکه مربوط به فروردین ماه است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در ادامه افزود: براساس آخرین تغییرات مربوط به سهمیه اعضای اوپک، طی 11 ماهه گذشته به‌طور متوسط روزانه حدود 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از کشور صادر شده است. در سال 85 مجموع درآمدهای نفتی کشور از محل فروش نفت خام و فرآورده نفتی، 60 میلیارد دلار بوده است. کل درآمد کشور از محل صادرات نفت خام در سال گذشته 15/51 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، مجموع درآمدهای ناشی از فروش و صادرات نفت خام و فرآورده در سال 85 حدود 60 میلیارد دلار می‌شود.

بنابراین گزارش، در سال گذشته کشور از محل فروش فرآورده‌های نفتی حدود 7/8 میلیارد دلار کسب درآمد کرده است. متوسط قیمت نفت سبک ایران در سال گذشته 86/59 دلار در هر بشکه و متوسط قیمت نفت سنگین ایران نیز در این مدت 99/57 دلار در هر بشکه بوده است.

 براساس گزارش مشترک بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران، درآمد صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی کشور در سال 84 نیز بیش از 45 میلیارد و 615 میلیون دلار بوده است.

کد خبر 45365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز